PAUSE - anmeldelse af Vibeke Wern i Danstiningen Sverige, 2. Juni 2009

by Kirstine ilum

”Pause” fuld af powerdans

2009-05-31

Det er utrolig glædeligt at stifte bekendtskab med den danske danser og koreograf Kirstine Ilum og hendes nye trioværk ”Pause” i Prøvehallen i Valby i København. For det er ikke meget, vi tidligere i Danmark har set til den i dag 32-årige Kirstine Ilum, som er uddannet i England, har arbejdet freelance i Europa og siden 2003 har turneret verden rundt med hollandsk baserede, canadiske koreograf André Gingras.

Det er sandsynligvis hos Gingras hun har fundet inspirationen til den super kraftfulde, akrobatiske og på mange måder meget maskuline powerdans, man møder i ”Pause”, hvor alle tre dansere – Kirstine Ilum, Tore Munch og Reut Gez Wang  - er klædt i maskulint jakkesæt og udstyret med kuffertmapper.

Raffineret er allerede starten, hvor de tre fortravlede personer rastløst forsøger at holde pause, mens tiden blot tikker videre. Og så går det ellers løs i rivende tempo, når danserne dynamisk og præcist haster afsted, kaster sig ud i rummet eller i hinandens arme, danser på væggen eller river og flår i mapperne i deres kampe med både sig selv, hinanden og fastlåste attituder.

Meget charmerende og teknisk overlegen er ikke mindst israelske Reut Gez Wang, der bl.a. har en fin hektisk solo med tale. Men koreografien har netop en stor styrke i sine fine dynamiske skift til både slowmotion og blide følsomme udtryk og favntag. Godt sammensat er også lydsidens kollage med musik af bl.a. Trentemøller, D. Eriksson og Ry Cooder, og flot er også Loes Schankenbos’ lysdesign.

I en tid med lidt rigeligt dødvande i dansk koreografi er ”Pause” et livgivende indslag med en fin pointe om at have så travlt, at man risikerer at komme for sent til selve livet.

Vibeke Wern

Pressephotos